Ukážka z pripravovanej knižky

o detských strachoch

Obsah je určený na nahliadnutie do knižky, s láskou zdieľame pre Vás.

Na text aj obrázky sa vzťahujú autorské práva, ich šírenie bez súhlasu vydavateľa nie je povolené.

Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemné čítanie :)


Brechajúci pes


Na ďalší deň sa vybrali do potravín. Keď prechádzali okolo škôlky, Olivia nakukla do medzery v plote a pozorovala deti, ako sa naháňajú. "Aj ja sa tam chcem hrať," zahlásila. "Aj ty tam budeš čoskoro chodiť, ale ešte musíš trochu vyrásť," povzbudila ju mama.

Keď prechádzali cez park, išiel oproti nim pán s veľkým štekajúcim psom. Olivia sa zľakla a chytila mamu za ruku. Mama ju zobrala do náručia a ubezpečila ju, že je s ňou v bezpečí.

"Pozri, ako pes krúti chvostom, to znamená, že sa teší."

V tom sa na chodníku stretli. Pes chcel vyskakovať, tak ho pán privolal k sebe. Keď videl, aká je Olivia vystrašená, povedal jej: "Nič ti neurobí, je to ešte štena, chce sa len hrať."

Olivia bola prekvapená, že mláďa môže byť také veľké.

"Chceš ho pohladkať?" znenazdajky sa spýtal pán a prikázal psovi, aby si sadol. Keď sa Olivia pozerala na psa z bezpečia maminej náruče, osmelila sa a súhlasila.

"Daj mu najprv ovoňať tvoju ruku, aby ťa spoznal," usmernil ju.

Olivia zliezla dolu a opatrne natrčila ruku pred psovu papuľu.

"Juj, to štekľí," zachichotala sa, keď ju oňuchal.

Pohladila ho po chrbte a pes sa povrtel. Rýchlo odtiahla ruku a plná vzrušenia vyhŕkla: "On je taký mäkký!" Potom sa rozlúčila a išli ďalej.

Olivia mala veľa otázok. Mamina jej vysvetlila, že môže hladkať len tých psov, ktorých majiteľ s tým súhlasí. Niekedy si psy chránia teritórium a vtedy vrčia a ceria zuby. Najlepšie je sa im vtedy vyhnúť a nevšímať si ich. Pred psom sa neuteká, treba pokojne prejsť okolo, aby sa za nami nerozbehol. Psíkov tiež nerušíme, keď jedia. Olivia zvedavo počúvala a cítila sa dôležitá, že dnes hladkala psa. Nevedela sa dočkať, kedy túto novinu povie aj tatovi.



Námety pre rodičov:

Príbeh je mienený ako prevencia pred vznikom fóbie. V realite môžete oboznamovanie sa rozdeliť do malých krokov, napríklad najprv si pozrieť video o správaní psov, potom vonku pozorovať, neskôr sa priblížiť a až nakoniec pohladkať.

Vysvetlite, ako pes ukazuje chvostom, keď je šťastný, keď sa bojí a keď si chráni teritórium.

Pri prechádzkach pozorujte, aké signály dávajú psy a ako sa viete podľa toho zariadiť, čo je bezpečné.


Použité metódy:

Vzorová reakcia sa používa v situáciách, kedy sa dieťa prvýkrát stretáva s niečím neznámym a očakáva vedenie od rodiča, ako na to zareagovať. Pre dieťa je nová situácia nevyspytateľná, a preto sa jej bojí. Rodič má veľký vplyv na to, aký dojem si dieťa z nej vytvorí.

Ak rodič zareaguje negatívne, ako napríklad "Fuj, ten pes je hnusný, nechytaj ho, pohryzne ťa!", tak si dieťa vytvára odpor a strach voči psom. Naopak, ak rodič vysvetlí, kedy je situácia bezpečná a kedy nie, stáva sa predvídateľnou a dieťa k nej môže s rešpektom pristupovať. Táto metóda je vhodná pri stretoch so zvieratami, zvláštne vyzerajúcimi ľuďmi (napr. strýko príde s novou bradou), hlučnými domácimi spotrebičmi, zvukovými hračkami a pod. Rodič by mal byť citlivý na reakcie dieťaťa a snažiť sa vytvoriť pozitívne skúsenosti s novými situáciami.

Metóda "bábätko" spočíva v tom, že malé deti majú prirodzene radi bábätká a mláďatká. Zviera, ktoré je vzrastom veľké, ale je zároveň "bábätko", naháňa deťom menej strach. Táto metóda sa môže použiť najmä pri stretnutí so zvieratami, ktoré sú pre deti neznáme. Dôležité je však dbať na bezpečnosť detí aj zvierat a dohliadať na interakciu medzi nimi.



Máte otázky ohľadom knižky? S radosťou ich privítam na adrese info@michaelaray.com


Chcem získať informácie o predpredaji knihy medzi prvými

Knižky autorky